Vilken typ av chef behöver du för att må bra på jobbet?

Att ha en bra chef är avgörande för att känna energi och tycka att det är kul att gå till jobbet.

Boken "ALLT ÄR CHEFENS FEL" hjälper dig att förstå vilken typ av ledarskap och företagskultur som råder på din arbetsplats och bjuder in dig till att reflektera över vad som är viktigt för dig. Att förstå vilken typ av chef du trivs med, vad som gör jobbet meningsfullt för dig och vad du drivs av.
Boken ger dig stöd att genom medvetna val se till att jobba i en miljö där du kan använda din fulla potential. En miljö där du känner dig uppskattad, inte bara för det du gör, utan också för den du är.

Den förklarar hur en bättre självinsikt kan hjälpa dig att se dina styrkor, dina behov och vad du längtar efter.På många företag tar klimatet mer energi än det ger. Att försöka må bra på jobbet i fel klimat är väldigt kämpigt. Kan du göra det lite lättare för dig själv?

Hur är du och vad behöver du?

Ge dig själv chansen att verkligen må bra på jobbet! 

"Äntligen en bok som tar upp frågan om ledarskap utifrån både medarbetarens och chefens perspektiv. Det har skrivits många böcker om hjälp och självhjälp för att bli framgångsrik och harmonisk. Detta är inte en sådan bok. Allt är chefens fel vågar peka på ledarskapets stora ansvar att skapa hållbara arbetsplatser och vikten av det för både människan och affären. Samtidigt ger boken mig som medarbetare insikt om mitt eget ansvar. Den ger mig konkreta verktyg för att ta mig till en arbetsplats där jag kan vara mitt bästa jag på jobbet - och vad det innebär för just mig. Insiktsfull, handgriplig och knyter ihop perspektiven på ett strålande sätt. Läs den! "

"Vi spenderar en väsentlig del av vår vakna tid på jobbet, att vi trivs är helt avgörande för hela vår livskvalité. Maria har skrivit en toppenbra handbok för alla som funderar på hur de har det på jobbet och vad som krävs för att de ska trivas bättre. Boken tar upp ett brett spektrum av olika aspekter och ger många konkreta idéer och metoder för att komma vidare. Mycket läsvärd!" 

"Ett bra verktyg till att skapa harmoni på din arbetsplats. Ingen vanlig hjälp till självhjälpsbok utan en insiktsfull och genomarbetad manual. Mycket läsvärd."

"En mycket välskriven bok som gav mig flera tankar och nyttiga reflektioner. Nu vet jag att jag är på en arbetsplats och i en roll som jag trivs med. Och jag ska tänka mig för så att jag inte ramlar tillbaka i stress och tunnelseende - där jag befann mig i mitt förra jobb. "

"Boken talar direkt till mig och jag är övertygad om, även till väldigt många andra år 2018. Temat är så rätt och väl genomarbetat. Läs den!" /Catarina Berggren
"Härlig bok som gav mig energi! Boken hjälper verkligen läsaren att reflektera över sina egna behov och krav på både en arbetsplats och en chef. Bokens uppdelning i "Hur är det idag?", "Hur är jag?" och "Hur vill jag ha det?", skapar en röd tråd och en utmärkt guide till att trivas bättre på jobbet! (Och i livet)" 

UTDRAG UR BOKENS INLEDNING

Att må bra och trivas på arbetsplatsen
När känns det roligt att gå till jobbet? Och vad får dig att känna dig nöjd med dig själv och din dag när du går hem? Hur ofta har du en känsla av att det du gjorde idag var ganska meningslöst – att ingen ändå verkar uppskatta det du fick gjort?


Bakgrunden till bokens titel

Jag anser att eftersom det är företagets ledning som sätter tonen i företagskulturen – och kulturen vi upplever är så avgörande för hur vi känner oss på jobbet – så kan man säga att chefen är ansvarig för hur vi mår. Men - det beror på vem du är som person och vilken chef som passar just dig! 
Om vi befinner oss i ett företagsklimat där förutsättningarna inte finns för att må bra, så kämpar vi hela tiden i motvind och i uppförsbacke. Jag har mött så många människor som berättar att de skulle kunna göra så mycket mer och må så markant bättre om bara chefen och klimatet på jobbet vore bättre.

Det är viktigt för oss att känna mening, att göra bra ifrån oss och att känna att vi gör skillnad. Medarbetarnas egen drivkraft är en oerhört kraftfull och värdefull resurs. En resurs som behöver hanteras medvetet och klokt för att företag ska nå framgång. Men gör vi det? Hanterar vi den här drivkraften med tillräckligt stor respekt? Vad behövs för att den ska få en chans?

Vi behöver få arbeta i ett klimat där vår inre drivkraft kan komma fram.

Och för att det klimatet ska kunna skapas så behövs rätt ledarskap. Eftersom klimatet skiljer sig mellan olika organisationer så menar jag att vi har möjlighet, och även ett ansvar, att göra medvetna val för att påverka vår situation genom att aktivt ta oss till och verka i de miljöer där vi trivs bäst.

Jag har skrivit den här boken för att jag tycker det är oerhört viktigt att lyfta fram betydelsen av att ha en bra chef och att må bra på jobbet. Det är viktigt både för den enskilda personen men också för att organisationer ska fungera så bra som möjligt. Hur vi mår på jobbet smittar av sig på hur vi upplever vårt privatliv och på livet i stort. Människor som mår bra på jobbet har möjlighet att trivas med sitt privatliv, och samhället i stort gynnas av att fler mår bra. Att må bra innebär att det "känns" bra. 

Boken vänder sig till dig som tycker det är spännande att fundera över hur du upplever din situation och är intresserad av att utvecklas. Du som behöver energi för att kunna se nya möjligheter och vill ha ett jobb som känns meningsfullt. Du som vill ge dig själv chansen att använda din fulla potential.

Boken består av mina egna reflektioner, mina tankar utifrån upplevelser som jag har varit med om, människor jag mött, och från inspiration jag fått från intressanta böcker och forskningsrapporter. Den bygger inte på någon egen forskning eller vetenskaplig studie och den har ingen akademisk föresats. Jag berättar inte heller för dig som läsare vad som är rätt eller fel eller hur jag tycker att du ska göra. Jag vill inspirera och bjuda in dig till att själv fundera över din situation, och vem du är, för att du ska kunna se nya möjligheter och kunna komma vidare. Jag kommer inte med någon sanning eller lösning men jag tar upp frågor som du som anställd eller som arbetssökande kan ta hjälp av för att reflektera över vad som är viktigt för dig. För att du ska kunna söka dig till och få jobba i rätt klimat – ett klimat som passar just dig. Ett klimat där du kan komma till din rätt och vara ditt bästa jag.

Du är viktig – och din kraft behövs!

Bokens upplägg

Boken har tre delar:

  • Del I – HUR ÄR DET? – beskriver hur din upplevda situation påverkas av hur det är och känns där du jobbar. Den handlar om hur din arbetsmiljö ser ut och belyser ledaregenskaper och olika typer av företagsklimat. Det vill säga – hur du har det.
  • Del II – HUR ÄR JAG? – handlar om vad du drivs av, vem du är, vad som är viktigt för dig, hur du kan få tillbaka energi och hur du vill känna uppskattning.
  • Del III – HUR VILL JAG HA DET? – ger dig stöd att prioritera och ger förslag på frågor och tankar som kan hjälpa dig på vägen, för att trivas bättre där du är eller tänka på inför en ny anställning


Hur du mår på jobbet är alldeles för viktigt för att inte ta tag i - du är värd att må bra på jobbet!